Artworks

Onderstaand de kunstwerken die hangen in galerie popupartconcept in Breda

Bob Marley

Dit schilderij is gemaakt voor mijn eerste expositie; De Believe series. Het staat voor het durven te leven in het nu.

De boodschap is, “Geniet van het leven, want het is hier waar het paradijs is.”

Het is een verzoek om te onderzoeken of je je perspectief durft te veranderen.

Leef zonder angst, want anders zit je vast in je gedachten en blijf je jezelf kwellen.

Het schilderij heeft 2 jaar na dato een paar extra lagen gekregen. Door een positieve vibe die door mij heen ging voelde ik de noodzaak om de ontwikkeling die ik als kunstschilder heb doorgemaakt ook over te brengen op dit doek.

Het schilderij is in maart 2022 up-gespiced door expressief te schilderen en uitbundige funky epoxy tonen en glans met glitters is aangebracht.

Een funky vibe is voelbaar bij het doek en de diepere boodschap staat voor hoe ik het leven leef. ‘It really just depends on whatever feels good in my soul’ 

Jasper van den Oever

I believe our fears should be seen as our adventures. Break free, live your dreams and always be positive.During the process I felt love and happiness. In other words.... "One love, one heart... Let's get together and feel alright." - Bob Marley ❤️🤩👊🏻

Grote Kerk Breda

Een kunstwerk met contrasterende emoties . De kerk staat symbool voor Breda, maar een kerk heeft ook een religieuze lading.

Religie heeft de mens belast heeft met zorgen over god. Overal waar religie is geweest heeft het verdeeldheid gecreëerd.

We zijn allen één met de natuur. En de natuur is voor mij het synoniem van god. Er is geen enkele scheiding tussen ons en God. We zijn allemaal 1 en daarom wil ik ook meerdere expressies van kleur en emotie samen brengen en de kerk met graffiti samenbrengen. Meerdere stijlen samen om zo tot 1 vibe te komen.

Zonder elkaar en onze verschillen zou er geen relativiteit zijn. Het contrast van rauwe graffiti is samen met heilige van een kerk en combinatie die elkaar versterkt. Zo kan licht kan pas gezien worden als er duisternis is. Het leven is yin-yang en zo hoort het ook te zijn.

Tijdens het maken van de graffiti collage kwam de gedachte aan een jungle in me op. Een jungle lijkt ook ongeorganiseerd, maar als je goed kijkt zie je dat alle dieren en insecten een rol in het totaal hebben en dit perfect op elkaar afgestemd is. Zo is in dit kunstwerk de combinatie van rauwe graffiti met een heilig symbool zoals de kerk samengebracht. Voor mij staat de Grote kerk vooral voor het symbool van Breda en de diversiteit in het schilderij staat voor de vele mensen in de stad. Samen een mooi geheel. Energiek en bruisend.

Jasper van den Oever

#Breda brengt het samen ❤️🤩👊🏻

Roaring 20’s

De jaren 20 van de vorige eeuw, een periode met een grote behoefte om de bloemetjes eens goed buiten te zetten. In de jaren 90 was er ook een periode van vrijheid en decadentie. Maar deze is mijn inziens veel ordinairder dan in de jaren 20. Het oppervlakkige van de jaren 90 mist de diepgang. Het gevoel van vrijheid nastreven zoals in de jaren 20 is mysterieuzer en laat ons zien dat er niet zoveel is veranderd in 100 jaar. Dit gevoel van vrijheid nastreven en het besef dat er qua diepere kern niet zoveel veranderd is heeft mij getriggerd voor het maken van dit schilderij.

De jaren 20 van de vorige eeuw, de jaren 20 van deze eeuw. Wat zijn we eigenlijk veranderd als mensheid in die honderd jaar. Mijn inziens dus niet zoveel. Na de Spaanse griep (1918-1920), die wereldwijd twintig tot vijftig miljoen levens kostte, werden de roaring twenties ingeluid. Dit schilderij is gemaakt ten tijde van de Corona pandemie en in maart 2022 afgerond. Het schilderij staat voor anarchisme en bewustzijn.  

De toestand waarin bewoners van een staat niet aan wetten gehoorzamen en geen overheidsgezag erkennen. De vrouwen nemen de vrijheid, korte kapsels, krullen erin, korte rokjes, uitgaan. Leef het leven. Zelfverzekerdheid neemt toe en uitbundigheid neemt ook toe. Ook een eruptie van creativiteit. Expressionisme, instinctmatig. Ontkenning van elke regel en elke orde. Lichamelijk kunnen genieten, waarom dit beknotten. De oude ideologie is het beknotten. Ik wil met dit schilderij aangeven dat het leven geleefd mag worden. De bloemetjes buiten zetten zoals in de jaren 20 werd gedaan is weergegeven door middel van de zee van bloemen waarmee de beeltenis van de vrouw is omringt. Ze kijkt verleidelijk en heeft geheimen. Het spanningsvlak zit hem erin om te bedenken of ze verleidelijk is en uitdagend, of juist op haar hoede en houdt ze iets voor de kijker verborgen?

Maart 2022. Wij zijn westers en vrij. Dat is wat de meeste mensen vandaag de dag denken. Maar hoe vrij zijn we? We hebben meningen en oordelen over anderen. Ik hoop met dit schilderij mensen meer bewust te maken. Kunnen wij als mensen onze huidige egoïstische staat van denken loslaten en inzien dat het leven niet om ons draait, maar om liefde aan de wereld te geven. En stoppen we nou eens met vastgeroeste gedachten patronen die uiteindelijk tot verdeeldheid leiden. Al blijven we in ons denken nog steeds beperkt en blijven we kijken vanuit het gevoel van ‘ik tegen de rest van de wereld’, dan is er nog een lange weg te gaan. Als we niet in de kern zijn veranderd en kijken naar de geschiedenis, de jaren 20, dan gaf het uitbundige van die tijd aanleiding tot een ander kantje van ons bewustzijn. En was dit de voedbodem voor fascisme….

Fascisme streeft naar een revolutionair herstel van de natie na een periode van decadentie en verval waaraan zij maar ternauwernood heeft kunnen ontsnappen. Rusland zie ik momenteel Ukraine binnenvallen. Gelukkig grijpt de NAVO niet in door militair ingrijpen. Misschien is het nieuwe bewustzijn aan het neerdalen. Laat creativiteit en liefde ons bewustzijn een boost geven.

Vandaar zijn er nog een paar lagen op het schilderij gezet. Blijkbaar had dit schilderij dit nog nodig… Ik laat me altijd leiden door mijn gevoel. De laatste lagen van het schilderij bestaan uit spuitbus, epoxy en glitters. Omarm de vrijheid, wees open voor een nieuwe periode van roaring 20s. En dompel je onder om in het nu de bloemtjes buiten te zetten.

Jasper van den Oever

During the time period of the 1920s a rebellious new side of women was noticed. Women who danced to jazz music, cut their hair into bobs, shortened their skirts, and disregarded rules. ❤️🤩👊🏻

Night of Flowers

De jaren 20 van de vorige eeuw, een periode met een grote behoefte om de bloemetjes eens goed buiten te zetten. Het gevoel van vrijheid nastreven en het besef dat we als mensheid niet veel veranderd zijn over de jaren heen heeft mij getriggerd voor het maken van dit schilderij.

In het schilderij zie je twee dames die uit een uitgaansgelegenheid komen. De linker is de vriendelijke, naieve en knappere van de twee. De rechter is de negatieve, jaloerse. Deze neemt de linker meer mee, weg van de lol. De linker omarmt de rechter en ziet haar als vriendin.

De linker is ook niet bezig met de rechter. Zij kijkt naar een bloem die fier overeind staat met bravoure. Dit kan haar bekoren en ze lacht.

De toestand in de jaren 20 doet me denken aan de huidige tijd. We willen nog steeds hetzelfde. Lekker leven, genieten en vrij zijn in ons handelen. Maar ook de keerzijde is er nog steeds. Ik wil met dit schilderij aangeven dat het fijn is om voor vrijheid te kiezen. Wees niet zo zuur (de rechter dame) en geniet. De bloemetjes buiten zetten zoals in de jaren 20 werd gedaan is weergegeven door middel van de zee van bloemen waarmee de beeltenis van de vrouwen zijn omringt. Het schilderij in zijn totaliteit is overdadig qua technieken. Veel door en over elkaar. Maar toch is het niet druk en hard, maar smelt het samen tot een romantisch schilderij. En romantiek, dat willen we toch allemaal?

Jasper van den Oever

During the time period of the 1920s a rebellious new side of women was noticed. Women who danced to jazz music, cut their hair into bobs, shortened their skirts, and disregarded rules. ❤️🤩👊🏻

Rough Diamond

Schilderij van Monica Vitti. Expressionistisch geschilderd door vele lagen verf en mediums door elkaar te gebruiken. De blik van het model zegt genoeg en is verleidelijk. Het schilderij is krachtig en door de energie van de vele lagen verf en de blik van het model heeft het een punk achtige sfeer. Ik heb met het schilderij mijn wantrouwen tegen de grote ideologieën willen uitdagen en heb het individu centraal willen stellen. Door het totaalbeeld van de blik in combinatie met de expressie wil ik de kijker geen uitweg geven om van alles wat te vinden.

De sigaret is uitdagend en paste goed in het totaalbeeld. De parels zijn erop geplakt om vastomlijnde regels van hoe te schilderen uit te dagen. De emotie raakt het anarchistische punk gevoel, maar is niet provocerend en ‘tegen’. Het draagt uit dat je zelf moeten blijven denken en is uiting van de zoektocht om vrij en zonder angst te leven.  

The soul is placed in the body like a rough diamond, and must be polished, or the luster of it will never appear. ❤️🤩👊🏻

Madonroe

Dit werk is begonnen als een uitgaansstraat. Het nachtleven. Iets wat altijd blijft triggeren. De foto is bewerkt en er is een laag van een gevaarlijk drinkende tijger overheen gezet. Het nachtleven werd benadrukt door een foto van een bar waar een fles whiskey over werd geschonken in het beeld te verwerken. De bar had hetzelfde perspectief als de straat en de drinkende tijger. Hierdoor past dit goed in elkaar en zie je een gevaarlijk drinkende tijger op de straat die bestaat uit de bar volgelopen met whiskey.

De fles whiskey is niet meer te zien, maar je kan wel de straal whiskey zien die door paarse glitters is weergegeven. Het totale beeld is gebruikt als achtergrond. De achtergrond was hard en gevaarlijk. De combinatie van liefde en gevaar is nog meer benadrukt door Madonna met Marilyn Monroe te combineren. Er is een foto van Marilyn Monroe waar ze verleidelijk op staat. Ze lacht en heeft haar mond open en de mondhoeken krullen omhoog.

Dezelfde foto is gemaakt van Madonna. Zij kijkt koel en eerder boos. Ze heeft haar mond dicht.

In het schilderij past de combinatie van deze twee beelden goed. Om het contrast te benadrukken is een gezicht geschilderd waar de linkerkant van Madonna is en de rechterzijde het gezicht van Marilyn is. Je kan aan de wenkbrauwen en de ogen goed de verschillen zien. Ook zie je dat de mond dicht is, maar wel met de mondhoeken omhoog gekruld. Hierdoor klopt het gezicht eigenlijk niet, maar zet het wel aan tot denken.

Omdat liefde het altijd overwint is het beeld omringt door een laag bloemen.

Jasper van den Oever

Artwork about nightlife, elegance and thrill. The woman's face in the painting is a combination of 2 into one. Left side is the face of Madonna, the right side is the face of Marilyn Monroe. This manipulative aspect increases the thrill in the artwork and leaves the smooth silky night vibe of the painting in the eye of the beholder.…. ❤️🤩👊🏻

Italo Vibe

In de jaren 80 en 90 werd materialisme nagestreefd en moest alles kunnen. Vrolijke muziek zoals ‘Vamos a la Playa’ en vrouwen in kleurrijke bikini’s gaven aan dat dit de tijd was om te genieten. Amerika en het grote geld was goed en leve de lol was het devies. Alleen deze adoratie naar uitbundigheid en het grote geld heeft wel gezorgd dat we de aarde uitnutten we ons zelf vastzetten door ons over de kop te werken en geen tijd meer overhouden voor onze kinderen.

Nu willen we weer na de pandemie en QR codes genieten van een zonnige periode. Terug naar de jaren 90. Ik denk dat dit goed is, maar als we dit onbewust doen, dan zetten we onszelf zo weer vast en robot gedrag en verveling ligt dan op de loer. Is de QR code een weg naar vrijheid, of zet het ons vast? Een juist antwoord op deze vraag is er niet, maar het is wel een kwestie van perspectief….

Hoe dan ook. Een mate van spontaniteit en liefde voor het leven is mijn inziens noodzakelijk om geestelijk gezond en gelukkig te zijn. Spontaniteit om vrij en onafhankelijk je krachten te gebruiken om zo je potentie te verwezenlijken. Wees vrij en ga weer lekker stappen.

De geestelijke figuur. Het beeld van een oude man is streng. Het gevoel is niet prettig. Maar oordeelt hij, helpt hij, of doet hij zelf mee?

De achtergrond van het schilderij is een uitgaansgebied. De neonlichten van tabledance staan voor uitgaan en vrijheid. Maar is dit altijd even positief? Over het beeld zijn twee benen van een vrouw met netkousen aan gezet. De religieuze figuur omarmt een van de benen. Het contrast van vrijheid en streng is benadrukt door de onderkant van het schilderij licht te maken en de bovenkant donkerder. De jungle van onze gedachten en de roep om vrijheid zijn weergegeven door de bladeren en bloemen in ‘Italo’ kleuren. Het is de laatste laag en staat voor vrijheid. Doe gewoon en enjoy life.

Dit schilderij is geïnspireerd op de jaren 80, elektronische tonen – Italo muziek in combinatie met bewustwording in de maatschappij. ❤️🤩👊🏻

Escape to freedom

Dit schilderij is een volledig geschilderd werk. Je ziet een uil die aan het vrijkomen is en zijn vleugels uitslaat.

Het is een beeld van een uil tezamen met engelen en een vrouw die reikt naar een ster. De engelen zijn bombastisch geschilderd. Het doet denken aan Rubens. De linker engel heeft benen in Picasso stijl. Het is een combinatie van emoties die tijdens het schilderen impulsief zijn opgekomen. Het expressionistische karakter zie je ook terug in de met overtuiging gezette spuitbus lijnen. Het is een cocktail waar de uil uit naar buiten breekt.

Het schilderij doet denken aan een fresco in een oude romeinse straat in Rome. Een vroeger chique buurt die nu vervallen is met afgebladderde verf en graffiti. Om het volle beeld te breken is er gebruik gemaakt van bladgoud om zo het beeld te breken en te laten leven. Om het gevoel van een afgebladderde fresco te benadrukken is er geen aandacht besteed aan de mimiek van de vrouw en zie je daar het wit van het doek onbeschilderd naar voren komen.

#live your life with love and gratitude ❤️🤩👊🏻

Hummingbird

Een schilderij van de Reeperbahn, een uitgaansgebied in Hamburg. In het schilderij zie je rechts een bar met daarvoor een dansvloer. Onderaan zie je een rij taxi’s staan die in de nacht klaar staan om de mensen weer naar huis te brengen. Rechts van de taxi’s zie je de haven van Hamburg.

Het schilderij staat voor het omarmen van vrijheid. De Reeperbahn is een inspiratiebron voor mij en ik kom hier graag. De combinatie van een nette duitse stad die in de nacht ontpopt tot een kleurrijk geheel. Je ziet dat alles hier samen komt en er een bruisende sfeer hangt. Om deze vrijheid te benadrukken zie je door het schilderij heen een groep mensen die door de branding van de zee het water in rennen. Ook zie je levensgroot door het schilderij heen een Colibri vogeltje.

Het kolibrie vogeltje symboliseert de vreugde van het leven en de lichtheid van het zijn. Het vogeltje vliegt van bloem naar bloem en is altijd actief op zoek naar de zoetste nectar. Het leert ons de schoonheid in elke dag te zoeken, te genieten in het Hier en Nu en op zoek te gaan naar dat wat jou blij en gelukkig maak.

Being in a lockdown doesn't mean you lock the urge for party vibes, freedom and energetic nights! Today, we have to keep our outside activities to a minimum. Once this is over let the Grosse Freiheit be back again! ❤️🤩👊🏻

Grosse Freiheit

Een schilderij van de Reeperbahn. Het schilderij staat voor het omarmen van vrijheid. De Reeperbahn is een inspiratiebron voor mij en ik kom hier graag. De combinatie van een nette duitse stad die in de nacht ontpopt tot een kleurrijk geheel. Je ziet dat alles hier samen komt en er een bruisende sfeer hangt.

Het schilderij is heftig en heeft door het rood een aanwezige kleur. Ondanks de drukte en heftige technieken is het schilderij toch een geheel en valt het goed samen. Je ziet veel diepte en door de straat de Grosse Freiheit heen een horizon die doet denken aan Las Vegas of Miami door de palmbomen. Het werk is uitbundig en vrij. Precies zoals ik de Reeperbahn ken. Deze vibe is positief en dat is precies wat ik met het werk wil uitstralen. Enjoy the night!

Away from fearful bourgeoisie and thrilled by the night. Hamburgs Reeperbahn gives 'Grosse Freiheit' for everyone. ❤️🤩👊🏻

Geinteresseerd in een schilderij of een schilderij op maat?